+48 504 712 615

SKUTERY ŚNIEŻNE ZAKOPANE

RIDE SIDE

Co to jest hyfax w skuterze śnieżnym?

Hyfax czyli ślizgi tylnego zawieszenia w skuterze śnieżnym

Hyfax na skuterze śnieżnym to wymienny „ślizg” wykonany z plastiku, który jest przymocowany do dolnej części szyn na obu stronach tylnego zawieszenia. Pomaga zapobiegać zużyciu szyn poprzez kontakt z gąsienicą. 

Hyfax – wyjaśnienie

Współczesne skutery śnieżne wyposażone są w system zawieszenia tylnego, który obejmuje przesuwanie gąsienicy po dwóch belkach/szynach. Jak można się domyślić, ciągły ruch gąsienicy powoduje duże zużycie, dlatego powstał hyfax.

Hyfax to pasek z wytrzymałego plastiku, który przytwierdza się do dolnej części belek. Znajduje się między gąsienicą a belkami, tworząc warstwę ochronną, która zapobiega ich zużyciu.

Beleki są zwykle wykonane z aluminium, które może szybko się zużyć podczas ciągłego tarcia spowodowanego przez poruszający się po śniegu skuter. Hyfax rozwiązuje ten problem, dodając warstwę dodatkowego materiału, który zużywa się zamiast belek.

Technicznie rzecz biorąc, skuter śnieżny może działać bez hyfaxu. Można na nich jeździć bez tego elementu i nie zauważysz znaczącej różnicy w wydajności czy odczuciu. Jednakże w miarę zużywania się belek, mogą pojawić się problemy.

Tworzywo, z którego wykonany jest hyfax, jest znacznie tańsze od aluminium, które stanowi materiał do produkcji belek. To kolejna zaleta posiadania hyfaxu. Możliwa jest wymiana belek, jeśli się zużyją, ale koszt będzie znacznie wyższy niż zakup nowego hyfaxu.

Podsumowując – hyfax to dwa paski twardego plastiku umieszczone na dolnej części zawieszenia tylnej części skutera śnieżnego. Usuwają one obciążenie wynikające z tarcia i chronią aluminium belek przed uszkodzeniem, co pozwala zaoszczędzić pieniądze i kłopoty w dłuższej perspektywie.

Różna jakość ślizgów/hyfax do skutera śnieżnego

Standardowy hyfax w większości skuterów śnieżnych wykonany jest z polietylenu o ultrawysokiej masie cząsteczkowej (UHMW). To materiał trwały, ale niezbyt sztywny, co sprawia, że doskonale nadaje się do tego celu, ponieważ wytrzymuje dużą ilość zużycia, nie wpływając negatywnie na wydajność zawieszenia tylnej części skutera.

Istnieje kilka różnych rodzajów hyfaxu, o których warto wiedzieć. Możesz wybrać odpowiednią opcję, która spełni twoje potrzeby lub preferencje podczas jazdy, oraz dostosować ustawienia według własnego uznania.

Standardowa opcja, wykonana z polietylenu UHMW, o której wcześniej wspomniałem, jest najczęstsza i najpopularniejsza. Nazywana jest także czasem hyfaxem OEM. To najtańsza dostępna opcja.

Najwyższej jakości hyfax wykonany jest z teflonu, co zapewnia mu dłuższą żywotność i doskonałe zmniejszenie tarcia. Teflonowe hyfaxe mają konstrukcję, w której cienki pasek teflonu jest umieszczony pośrodku plastikowego hyfaxu.

Hyfaxy mieszane wykonane są z mieszanki różnych materiałów. Najczęściej stosuje się wytrzymały plastik i grafit. Grafit zapewnia większe zmniejszenie tarcia, ponieważ jest bardziej śliski niż standardowy plastik hyfaxu.

Konserwacja hyfaxu / ślizgów w skuterze śnieżnym

Konserwacja hyfaxu Hyfax to istotna część twojego skutera śnieżnego, ale także przeznaczona do zużycia, więc trzeba go wymieniać co jakiś czas. Nie jest to skomplikowane, ale warto regularnie sprawdzać stan hyfaxu, aby wymienić go, zanim zacznie powodować zużycie belek.

Prawie wszystkie hyfaxy mają oznaczenie, które wskazuje, kiedy należy je wymienić. Kiedy zużyją się do pewnego stopnia, oznaczenie to będzie widoczne, co oznacza, że nadszedł czas na wymianę.

Hyfax zwykle wytrzymuje od 1500 do 5000 kilometrów jazdy, w zależności od stylu jazdy i warunków, w jakich najczęściej jeździsz. Wpływ na to mają różne czynniki, dlatego dobrze jest sprawdzać to oznaczenie kilka razy w trakcie sezonu.

Jeśli napięcie gąsienicy jest zbyt duże, hyfax zużyje się szybciej niż wtedy, gdy napięcie jest odpowiednie. Jazda po lodzie lub na cienkim śniegu również przyspieszy zużycie hyfaxu.

RIDE SIDE – wyprawy i wypożyczalnia skuterów śnieżnych w Zakopanem

CC:2021 rideside copyright all right reserved.