Ride Side logo

+48 504 712 615

SKUTERY ŚNIEŻNE I QUADY ZAKOPANE

RIDE SIDE

Czym różni się skuter śnieżny na trasy od skutera na głęboki śnieg?

Niektórzy przed zakupem swojego skutera śnieżnego (zwłaszcza tego pierwszego) zastanawiają się pewnie jaki skuter wybrać. Chociaż jest pewnie część ludzi, którzy zamiast się zastanawiać biorą to co najmocniejsze 😉 A skutery śnieżne są jak samochody. Od małych miejskich wozidełek przez sportowe fury po busy czy samochody dostawcze. Czasami można wydać 100 tys. zł na skuter, który za bardzo to nie będzie się nadawał do jazdy w warunkach śniegowych panujących w Twojej okolicy. Poniże postaram się pokazać czym różnią się poszczególne typy skuterów śnieżnych na przykładach kilku modeli znanych marek takich jak Polaris, Ski-doo i Lynx.

Po jakim terenie będziesz jeździł skuterem śnieżnym? I ile tam zazwyczaj jest śniegu?

Teren z małą ilością śniegu w ciągu zimy.

Nie każdy mieszka w górach i ma przez zimę w okolicach metra śniegu. Jeżeli mieszkasz w miejscu gdzie nie ma większy górek a przez większość zimy masz małą warstwę śniegu to dobrym rozwiązaniem jest zakup skutera na dostosowanego do jazdy po bardziej ubitym śniegu takiego jak Ski-doo MXZ czy Lynx Rave. Skutery te będą paliły mniej paliwa, są zwinniejsze bo mają krótsze gąsienice – zazwyczaj o długości 121 cali i nie potrzebują dużej warstwy śniegu do chłodzenia silnika. W mocy takich skuterów dominują silniki o pojemnościach 600cc i 800cc.

Chłodzenie silnika skutera śnieżnego.

Wtrącę tutaj istotną rzecz jaką jest chłodzenie silnika. Większość silników skuterów śnieżnych jest chłodzona za pomocą cieczy, a sama chłodnica znajduje się w „tunelu” tuż nad gąsienicą, po to aby gąsienica właśnie rzucała śnieg na chłodnice i schładzała krążącą wewnątrz ciecz. Skutery takie jak Ski-doo MXZ posiadają jeszcze drugą mniejszą chłodnicę zlokalizowaną od przodu gąsienicy, przez co skuter jest lepiej chłodzony pomimo małej warstwy śniegu

Niektóre skutery są chłodzone za pomocą powietrza. To znaczy koło silnika zamontowany jest wentylator który kieruje strumień powietrza na silnik w ten sposób go schładzając. 

fot. Lynx Rave - skuter idealny na ubity śnieg

fot. Polaris RMK - świetnie się nim jeździ w głębokim śniegu

fot. Polarisem RMK świetnie się także pokonuje trawersy

Teren górzysty z warstwą śniegu w okolicy pół metra lub więcej.

Jeśli mieszkasz w górach to możesz rozważyć dwa typy skuterów. Pierwsza grupa najbardziej popularna to skutery górskie, a druga mniej popularna w Polsce to crossovery. 

Skutery śnieżne górskie zdecydowanie dominują w Polsce (chyba lubimy duże mocne maszyny). Ich główną zaletą jest niewątpliwie łatwość z jaką radzą sobie w dużym śniegu. Mają zazwyczaj dłuższą gąsienicę od 144 cali do nawet 170 cali. Im dłuższa gąsienica tym skuter podczas jazdy mniej zapada się w dużym śniegu. W takich gąsienicach występują łopatki które są 2 do 5 razy większe niż te z gąsienic w skuterach na trasy. łopatki takie pozwalają łatwiej odpychać się skuterowi śnieżnemu. 

Pojemności silnika to zazwyczaj od 800cc do 950 cc, a czasami także z zamontowaną turbosprężarką. Generują moc od 120 KM do nawet 200 KM i są to silniki dwusuwowe. Duża moc zazwyczaj pomaga w jeździ po głębokim śniegu. 

Skutery górskie zazwyczaj mają też węższy rozstaw nart przez co trudniej się nimi steruje na ubitym ale łatwiej pokonuje się trawersy. Im dłuższa gąsienica tym też skręcanie na ubitym jest trudniejsze i warto o tym pamiętać. Skutery górskie zazwyczaj mają też wyżej środek ciężkości co ułatwia trawersowanie.

Najpopularniejsze modele to Polaris RMK (RMK to skrót od Rocky Mountain King) oraz Ski-doo Summit.

Crossovery to skutery śnieżne które łączą cechy skuterów na trasy ze skuterami górskimi. Ich pojemności to zazwyczaj 600 cc lub 800cc. Długość gąsienic zaś to przedział pomiędzy 133 cale a 144 cale i mają szerszy rozstaw nart niż skutery górskie. 

Skuter taki świetnie się sprawdzi w miejscu gdzie podczas zimy panują zmienne warunki śniegowe. Raz dosypie dużo śniegu a raz nie. Wg mnie idealnie sprawdzą się podczas naszych ostatnich polskich zim, ale my Polacy wolimy skutery górskie. Sam jeżdżąc Polarisem RMK 155″ po lesie stwierdzam że wolałbym takiego z gąsienicą o długości 144 cali bo 155 cali to za dużo nawet jak na nasze warunki.

Jak wygląda jazda skuterem na trasy w głębokim śniegu?

Do ciężkiej sytuacji można się doprowadzić jadąc skuterem z krótką gąsienicą w ponad półmetrowy śnieg. Jednego razu zakopałem skuter tak, że wyciągałem go z około pół godziny nie mając ze sobą łopaty ani kompana do pomocy. Krótkie łopatki nie pozwoliły mi wyjechać z łatwością, a sprawiły że łatwo się zakopałem. Jadąc takim skuterem pod górę najlepiej atakować po skosie z wciśniętą manetką go końca. 

Z tamtego zakopania udało mi się wyjść tylko dzięki obróceniu skutera przez kierownicę co w takim śniegu nie było łatwe i kosztowało mnie dużo energii. Poniżej dwie fotki z tej akcji.

Wypożyczalnia skuterów śnieżnych zakopane
Wypożyczalnia skuterów śnieżnych zakopane

Podsumowanie

Może czasami zamiast kierować się pojemnością i ilością koni mechanicznych warto zwrócić przy zakupie uwagę na chociażby takie aspekty czy aby potem skuterem nie będzie się przegrzewał albo na komfort z jazdy nim. Bo powiem szczerze, że zawracanie na ubitym Polarisem RMK czy Summitem to udręka i 100 razy wolałbym mieć wtedy MXZ’a. Ale jeśli masz obawy że może przywalić dużo śniegu w twoim regionie to może warto kupić crossovera. Skutery śnieżne Zakopane

Ride Side logo

The Ride Side Sp. z o. o.

+48 504 712 615

info@rideside.pl

Start wypraw skuterami śnieżnymi:

Nowe Bystre 210B,

34-521 Nowe Bystre

(tuż obok Zakopanego)

Obserwuj nas na

POWERD by

polaris skutery zakopane
quady zakopane yamaha
ski doo zakopane

RIDE SIDE – wyprawy i wypożyczalnia skuterów śnieżnych w Zakopanem

CC:2021 rideside copyright all right reserved.