SKUTERY ŚNIEŻNE ZAKOPANE
RIDE SIDE
Znaczna część użytkowników skuterów śnieżnych nie ma pojęcia o działaniu tylnego zawieszenia w tym pojeździe. Nie mają pojęcia, jak to działa i dlaczego odpowiednio dostrojone tylne zawieszenie może sprawić, że Twój skuter będzie się lepiej prowadził niż inne.
Tylne zawieszenie skutera śnieżnego jest najbardziej złożone spośród wszystkich maszyn do sportów motorowych. Istnieją dwie szyny ślizgowe, które podtrzymują całą długość gąsienicy, a pośrodku znajduje się kilka części istotnych części. Zawieszenie składa się z dwóch ramion, które łączą tunel skutera z szynami ślizgowymi, a na każdym z nich znajduje się amortyzator, umożliwiający niezależne sterowanie nimi. Przednie ramię kontroluje ruch szyn od przodu do tyłu, aby prawidłowo utrzymać napięcie gąsienicy podczas ściskania zawieszenia. Tylne ramię jest na 3-punktowym ramieniu nożycowym, więc nie koliduje z ruchem przedniego ramienia, ale przenosi większość ciężaru skutera i kierowcy. Umożliwia to niezależne poruszanie się przedniej i tylnej części zawieszenia w górę i w dół oraz odpowiednią zmianę kąta szyny ślizgowej.
Podczas jazdy zawieszenie z przodu i z tyłu porusza się niezależnie w górę i w dół. Kiedy jedziesz pod górę lub naciskasz gaz, moc silnika i kąt wzniesienia powodują, że ciężar skutera zostaje przeniesiony na tylną część zawieszenia, gdzie uzyskiwana jest największa przyczepność. Ruchy są precyzyjnie dostrojone dzięki odpowiedniej kombinacji punktu mocowania zawieszenia, długości ramion amortyzatorów i sztywności sprężyn. Są skalibrowane pod kątem, sprawdzania się w terenie i zapewnienia płynnej jazdy na szlaku.
Dzisiejsze nowoczesne zawieszenia są całkiem dobre w porównaniu do tych sprzed kilku czy kilkunastu. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby ulepszyć działanie.
Skutery śnieżne wychodzą z fabryki z uniwersalną kalibracją, która sprawdzi się przyzwoicie dla mas. Mają bardzo małą regulację strojenia. Pierwszą i najtańszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to ustawić sprężyny odpowiednio do masy ciała. Czasami producent przy zakupie skutera daje do wyboru różne sztywności sprężyn, od bardziej miękkich do twardszych.
Kolejną opcją jest wymiana amortyzatorów w standardowym zawieszeniu na specjalnie dostrojony zestaw amortyzatorów, które posiadają zewnętrzne regulacje, takie jak regulatory kompresji i odbicia.
Można też wymienić zawieszenie na inne. Istnieje kilka firm, wraz z Timbersled, które specjalizują się w zawieszeniach do skuterów śnieżnych.
Zawieszenie dostępne na rynku wtórnym będzie oferować wszystkie powyższe ulepszenia amortyzatorów i dodatkową możliwość regulacji, aby skuter śnieżny szybciej wypływał na górę warstwy śniegu, zapewniając jednocześnie jeszcze płynniejszą jazdę niż jest w stanie zapewnić standardowe zawieszenie.
Firmy z rynku części zamiennych mogą to zrobić dzięki ulepszonej geometrii, aby najlepiej pasowała do twojego skutera i dodatkowym dostosowaniom, których nie robią producenci w standardzie ze względu na koszty produkcji oraz prostotę i łatwość użycia produktu.
Jeśli zawieszenie jest zbyt miękkie, skuter będzie siedzieć nisko nad ziemią, a niski prześwit pod skuterem powoduje łatwiejsze zakopania. Będzie także jechał nierówno po szlaku, ponieważ pozostało bardzo mało skoku zawieszenia i potencjalnie osiągnie najniższy poziom na większych nierównościach. Jeśli zaś zawieszenie jest zbyt sztywne, nie będzie z łatwością dopasowywać się do terenu.
The Ride Side Sp. z o. o.
+48 504 712 615
info@rideside.pl
RIDE SIDE – wyprawy i wypożyczalnia skuterów śnieżnych w Zakopanem
CC:2021 rideside copyright all right reserved.