SKUTERY ŚNIEŻNE ZAKOPANE
RIDE SIDE
Nauka jazdy na skuterze śnieżnym może być niezwykle przyjemnym, ale i wymagającym wyzwaniem. Od pierwszej przejażdżki po szlaku do górskiego ośrodka wypoczynkowego po trudne jazdy w terenie backcountry – istnieją wskazówki, które pomogą Ci na każdym etapie.
Jazda na skuterze śnieżnym po trasie przypomina jazdę innymi pojazdami terenowymi, i chcesz utrzymać zarówno narty jak i gąsienicę na śniegu przez większość czasu. Spędzisz większość czasu siedząc na skuterze, choć możesz przesuwać swoją wagę z boku na bok w celu zachowania równowagi. Współczesny skuter śnieżny potrafi osiągać bardzo wysokie prędkości, więc najważniejsze jest pozostanie w kontroli i umiejętność korzystania z hamulca za pomocą lewej ręki. Upewnij się, że zwalniasz wchodząc w zakręty i pochylasz się do środka zakrętu. Następnie możesz zwiększyć przepustowość, aby przyspieszyć wychodząc z zakrętu. Upewnij się również, że scratchery lodowe na twoim skuterze są w dół, aby zapobiec przegrzewaniu się silnika.
Gdy zaczynasz wyprawiać się poza trasą, manewrowanie skuterem staje się nieco trudniejsze. Na płaskim terenie możesz używać wielu takich samych technik jak na trasie, utrzymując obie narty na śniegu. Nie jest łatwo sterować ani zatrzymać ślizgający się w dół skuter, dlatego musisz mieć bardzo wyraźną ścieżkę podróży podczas nauki.
Następną umiejętnością do opanowania jest skręcanie z boku na bok, stojąc w neutralnej pozycji ciała. Robisz to, przechylając swoją wagę na jedną stronę, jednocześnie dodając gazu i pozostając w kontroli. Jeśli opanujesz tę umiejętność i znajdziesz trochę świeżego śniegu, będzie ci towarzyszyć uczucie unoszenia się.
Na koniec zwróć uwagę, gdzie znajdujesz się na mapie. Jest to ważne, aby uniknąć zgubienia się (wszystko wygląda podobnie zimą). Ważne jest również, aby upewnić się, że jeździsz w wyznaczonych obszarach i nie wchodzisz na tereny gdzie jazda jest zakazana. Granice te nie zawsze są oznaczone ponad śniegiem, a odpowiedzialność za ich znalezienie leży po stronie kierowcy.
Kontynuując postępy w terenie backcountry, warto nauczyć się poruszania po zboczach górskich i jazdy w trójwymiarowym terenie. Po pierwsze, prawie zawsze powinieneś stać na skuterze, ponieważ będziesz musiał przesuwać się do przodu i do tyłu przez siedzenie.
Po drugie, musisz nauczyć się „składać skuter na krawędź”. Ta bardzo skomplikowana umiejętność wymaga kombinacji przeniesienia całej wagi na stronę pod górę, dodania gazu i nieznacznego naciśnięcia hamulca, aby utrzymać skuter na krawędzi. Idealny punkt równowagi powinien pozwalać ci stać jedną stopą na podeście, drugą stopą w śniegu, a skuter powinien być idealnie wyważony na narcie pod górę i krawędzi gąsienicy. Stąd możesz używać gazu i hamulca, aby przemieszczać skuter w poprzek zbocza. Najlepszym sposobem nauki tej umiejętności jest powolne i kontrolowane działanie. Prędkość zawsze możesz zwiększyć później. Aby dowiedzieć się więcej o poradach dotyczących jazdy w górach, obejrzyj kilka toutoriali na YouTube. Zwłaszcza autorstwa Caleba Kesterke i Dana Adamsa.
Czasami możesz rozpocząć dzień na słonecznym i zbitym śniegu, a skończyć na głębokim puchu. Zawsze zwracaj uwagę na zmieniające się warunki śnieżne i dostosuj swoją jazdę odpowiednio.
Jazda w głębokim puchu
Miłośnicy skuterów śnieżnych żyją dla dni z głębokim puchem, a górskie skutery są zaprojektowane, aby błyszczeć w tych warunkach. Najważniejsze to utrzymywać impet, zwłaszcza jeśli próbujesz wjechać na górę lub przejechać stok w głębokim śniegu. Aby zbudować impet, zacznij na płaskim obszarze i nabierz prędkości, którą jesteś w stanie kontrolować. Kiedy zaczynasz wspinać się lub przejeżdżać stok, musisz utrzymać ten impet. Gdy zaczniesz tracić obroty, musisz skręcić w dół, aby uniknąć utknięcia. Jeśli zdecydujesz się spróbować wspiąć na tę górę ponownie, jedź bezpośrednio po swojej poprzedniej ścieżce, aby zyskać przewagę impetu.
Jadąc w dół w dniach z głębokim puchem, możesz potrzebować przyspieszenia, aby utrzymać skuter w ruchu. Dodając do tego umiejętność skręcania, będziesz uśmiechać się od ucha do ucha, gdy śnieg wylewa się na skuter, a ty będziesz mieć wrażenie, że lata i unosisz się.
Jazda na twardym śniegu
Jazda na twardym i zbitym śniegu stanowi wyzwanie dla wszystkich jeźdźców. Masz przewagę łatwego zyskiwania prędkości i impetu, ale jednocześnie znacznie trudniej jest zatrzymać się. Najważniejsze to uniknąć zrzucania się ze skutera, gdy ten nadal sunie w dół. Zachowuj pełną kontrolę w każdym momencie na twardym śniegu. I pamiętaj, że tam, gdzie jedziesz pod górę, musisz być w stanie zjechać z powrotem.
Nie ważne, czy jesteś początkującym, czy profesjonalistą, Twój skuter śnieżny wielokrotnie utknie w ciągu dnia jazdy w terenie górskim. Jeśli skuter stoi względnie płasko, a gąsienica wtopiła się w śnieg, zacznij od wyłączenia skutera. Następnie stąpaj po śniegu pod skuterem, aby dać mu płaską platformę do wyjazdu. Upewnij się, że zdeptujesz i ubijesz śnieg pod gąsienicą lub podnieś tył skutera i postaw go na wcześniej ubitym śniegu.
Może pomóc, gdy Twoi partnerzy pociągają za narty, pamiętaj jednak, aby trzymać się z dala od skutera, gdy zaczyna się ruszać. Jeśli jesteś na skuterze, używaj gazu i przesuwaj wagę z boku na bok na platformach.
Jeśli twój skuter utknie na boku na zboczu, będziesz musiał go przewrócić w takie położenie, w którym można bezpiecznie uruchomić i jeździć skuterem. W zależności od nachylenia zbocza może to wymagać pewnej intencjonalności, aby skierować go we właściwym kierunku. NIGDY nie przewracaj skutera od dołu.
Więcej na temat wyciągania zakopanego skutera poczytasz tutaj -> zakopany skuter śnieżny
Jeśli natomiast jesteś akurat w Zakopanem zimą i warunki śniegowe są bardzo dobre , tzn. dużo puchu to sprawdź opcję wyprawy offroadowej na skuterze śnieżnym aby doświadczyć mocnych wrażeń z jazdy.
The Ride Side Sp. z o. o.
+48 504 712 615
info@rideside.pl
RIDE SIDE – wyprawy i wypożyczalnia skuterów śnieżnych w Zakopanem
CC:2021 rideside copyright all right reserved.