Ride Side logo

+48 504 712 615

SKUTERY ŚNIEŻNE ZAKOPANE

RIDE SIDE

Ewolucja platformy Ski-Doo REV: Zmieniające się podwozie, które zrewolucjonizowało branżę skuterów śnieżnych

Od momentu wynalezienia skuterów śnieżnych istnieje wiele dat, które zaznaczyły ich ewolucję. Jednak bez wątpienia rok 2003 był przełomowy. Nowa platforma zmieniła zasady gry na wiele kolejnych lat.

Pierwsza generacja:

Wprowadzenie podwozia REV na rok 2003 w wybranych modelach Ski-Doo diametralnie zmieniło sposób jazdy na skuterach śnieżnych. Zespół zaawansowanego projektowania Ski-Doo postanowił przenieść nieco pozycji motocrossowej do świata skuterów śnieżnych, tworząc pozycję jazdy zaprojektowaną dla dynamicznej akcji. Jednocześnie inżynierowie przeprojektowali przednie zawieszenie, tworząc lekką konstrukcję wahacza typu A z doskonałą amortyzacją, by skutecznie pochłaniać nierówności terenu. Kluczem do podwozia REV z 2003 roku była jego ramowa konstrukcja w kształcie piramidy. Konstrukcja ta zapewniała sześciokrotnie większą sztywność skrętną niż tunel ZX inspirowany wyścigami.

Zaawansowana pozycja kierowcy

Podwozie REV umożliwiło inżynierom przeniesienie kolumny kierowniczej do pozycji nad silnikiem, bardziej pionowej, aby umożliwić kierowcy stanie na nierównym terenie. Pozycja silnika została przesunięta o 2,6 cala do tyłu i 1,25 cala w dół w porównaniu do poprzedniego podwozia MXZ. Celem było skoncentrowanie masy skutera i ridera wokół osi silnika, funkcjonalnego punktu obrotu. Pozycja jeźdźca na podwoziu REV Ski-Doo przesunęła się o 12 cali do przodu i 1 cal w górę w porównaniu do podwozia ZX.

skutery śnieżne zakopane
Wypożyczalnia skutery śnieżne zakopane

Druga generacja:

W 2007 roku BRP wprowadził nową ultralekką platformę REV-XP na rok 2008 dla skuterów śnieżnych Ski-Doo, które już były najlżejsze na rynku. Nowa platforma była o 10-15% lżejsza (około 23 kg) od poprzednich modeli, jednocześnie zwiększając sztywność podwozia o 37%. Każdy element platformy został zaprojektowany na nowo, aby zredukować wagę bez uszczerbku dla wytrzymałości. Na przykład model MXZ Adrenaline 600 SDI H.O. z 2008 roku ważył tylko 195 kg, podczas gdy poprzedni model z 2007 roku ważył 216 kg. Nowoczesna wersja, która zachowała swoje korzenie. Platforma REV-XP była zupełnie nowa, od nart po tylny zderzak. Zachowano podstawowe cechy REV, takie jak skoncentrowaną na jeźdźcu pozycję jazdy, skoncentrowaną masę, ramę w kształcie piramidy i przednie zawieszenie typu A-arm, ale zachowano tylko elementy sterujące i narty. Wszystko inne zostało zaprojektowane na nowo i ulepszone.

Znaczące zmiany na wszystkich płaszczyznach umożliwiły większą elastyczność pozycji jazdy skoncentrowanej na kierowcy. Jest więcej miejsca na nogi (o 8 cali/20 cm) i nieco wyższe siedzenie (o 1 cal/2,5 cm). Te zmiany sprawiły, że skutery śnieżne są bardziej komfortowe dla kierowców o długich nogach, a jednocześnie umożliwiły entuzjastom sportowych osiągów przesunięcie się bardziej do przodu, co pomaga w jeździe po trasach i w górach. Dodatkowe miejsce zostało uzyskane dzięki przeniesieniu wałka pośredniego i sprzęgła nad tunelem. 

Wysokowydajny silnik 4-suwowy! 

Nie można pominąć wprowadzenia w 2009 roku podwozia REV-XR dla silnika 4-TEC o pojemności 1200 cm³ (1170 cm³, 3 cylindry). BRP sprzedał ogromną liczbę tych modeli w połączeniu z tym silnikiem, który był czystszy od silników dwusuwowych dostępnych w tamtym czasie. Największą nowością była nowa, specjalnie zaprojektowana dla skutera śnieżnego, wydajna jednostka 1200 4-TEC.

Podwozie to zostało zaprojektowane tak, aby było bardziej muskularne i mogło sprostać większej wielkości i momentowi obrotowemu nowego silnika 1200 4-TEC. Wersja XR była nieco większa, ale miała podobny wygląd, z lepszą ochroną przed wiatrem.

Wiele części była wymienna z podwoziem XP, a główne różnice dotyczyły paneli nadwozia i komory silnika. Zawieszenia były praktycznie takie same, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wersja dla modeli użytkowych. To również w 2009 roku zobaczyliśmy nową iterację podwozia REV-XP. REV-XU to nowa, lżejsza wersja przeznaczona dla modeli Expedition SUV.

REV 3.0

W 2013 roku nastąpiła kolejna rewolucja w postaci wprowadzenia trzeciej generacji podwozia REV, a wraz z nią pojawiło się podwozie REV-XS. Ta nowa konstrukcja rozwiązała kilka problemów, które występowały w modelu XP, takich jak lepsza ochrona przed wiatrem, ułatwione ruchy ergonomiczne dla kierowcy oraz większa pojemność schowka na pokładzie. Estetyka podwozia została odświeżona. Gładkie, bardziej zaokrąglone panele nadwozia nadają nowemu podwoziu REV-XS nowoczesny wygląd, zachowując jednocześnie lekką wagę.

Wprowadzono kilka znaczących ulepszeń: Nowy design reflektorów, przeprojektowany przód skutera oraz dodatkowe wloty powietrza to tylko niektóre z usprawnień, które wyróżniały tę nową generację. Innowacją było również ogrzewane schowek (glove box) umieszczony nad wskaźnikami, między szybą a komorą silnika. Schowek był podgrzewany ciepłem emitowanym przez silnik. Inne cechy podwozia XS to tylne światło LED, nowy daszek ochronny przed śniegiem oraz znacznie sztywniejsze stopnie boczne z aluminium. Warto jednak zauważyć, że nie wprowadzono zmian w geometrii przedniego zawieszenia w porównaniu do podwozia REV-XP.

Skutery śnieżne górskie 

W przypadku skuterów śnieżnych górskich podwozie REV-XM zastąpiło podwozie REV-XP (z wyjątkiem modelu Summit Sport). Jest to sztywna konstrukcja przeznaczona do jazdy w górach, a zasada brzmiała „im sztywniejsze i lżejsze, tym lepiej”.

Dodatkowo, podwozie REV-XM miało sztywniejsze stopnie boczne, które nie ugięły się pod naciskiem agresywnego ridera przechodzącego z jednego stopnia na drugi. Stopnie miały także duże otwory do usuwania śniegu, co zapobiegało tworzeniu się lodu.

Czwarta generacja:

W 2017 roku Ski-Doo wprowadził czwartą generację platformy REV, ponownie podnosząc osiągi skuterów śnieżnych na nowy poziom. Główną zasadą tej innowacji było równoczesne opracowanie platformy skutera śnieżnego i silnika. Zespół projektowy stworzył wąski blok silnika Rotax 850 E-TEC i umieścił go centralnie na osi podwozia. Centralizacja mas w znaczący sposób wpłynęła na bardziej reaktywne prowadzenie i umożliwiła zastosowanie znacznie węższych elementów ergonomicznych dla zwiększenia zwinności jeźdźca.

Dzięki temu skręcanie w lewo wymaga takiego samego wysiłku, jak skręcanie w prawo. Równocześnie rozkład masy z boku na bok wynosi 50/50. Zespół projektowy skupił się na umożliwieniu jeźdźcom większych możliwości, ale również na dostosowaniu skutera do różnych stylów jazdy. Dzięki węższemu projektowi i większej przestrzeni, zarówno na boki, jak i do przodu, jeźdźcy mogą swobodnie wybierać styl jazdy, który im odpowiada.

Węższe panele. Zmodyfikowano geometrię przedniego zawieszenia, dodając dodatkowy cal skoku. Panele boczne zostały zwężone o około 2 cale z obu stron, a przód skutera jest znacznie krótszy.

Na podwoziu REV Gen 4 kierowca przesunięty został o kolejne 4 cale do przodu. Udało się to dzięki węższemu i centralnie umieszczonemu silnikowi, co pozwala na wysunięcie kolan do przodu.

Akumulator został przeniesiony na tył siedzenia. Zawieszenie rMotion powróciło z drobnymi poprawkami. Stopy kierowcy są teraz w pełni odsłonięte, co pozwala na większą swobodę ruchów podczas skręcania.

Nowa generacja:

Podczas prezentacji skuterów śnieżnych na rok 2023 Ski-Doo zaprezentował piątą generację podwozia REV. W pierwszym roku dostępne było tylko w połączeniu z dwusuwowym silnikiem 850 E-Tec w wybranych modelach zarówno dla skuterów śnieżnych terenowych, jak i trasowych.

Nowa generacja zaczyna się od węższych paneli nadwozia, które lepiej wpasowują się w mechanizmy pod maską. W przypadku skuterów śnieżnych trasowych najbardziej zauważalną cechą jest bardziej aerodynamiczny wygląd, lekko wystający przód i dynamiczne reflektory LED, które są znacznie jaśniejsze od swoich poprzedników.

Inne cechy, które występują zarówno w skuterach śnieżnych terenowych, jak i trasowych, to nowe przełączniki, silnik wsparty na czterech mocowaniach zamiast trzech dla zmniejszenia wibracji oraz opcja zamówienia nowoczesnego wyświetlacza cyfrowego, która będzie dostępna w wiosennym okresie.

Bardzo zwężona wersja górska. Podwozie REV Gen 5 oferuje więcej funkcji dla skuterów śnieżnych górskich. Ski-Doo jeszcze bardziej je zwęził, zmniejszając szerokość między panelami nadwozia o 3 cale i zwężając stopnie boczne o podobną ilość. Stopnie te mają znacznie bardziej otwarty design, szczególnie z przodu, aby zapewnić swobodny przepływ śniegu przez otwory. Dodatkowo, elementy nadwozia skutera śnieżnego górskiego REV Gen5 mają wiele interesujących cech, takich jak osłona sprzęgła wbudowana w panel boczny, mniejsze drzwi panelu bocznego umożliwiające dostęp do zbiornika oleju oraz dolny wlot powietrza przesunięty ku górze w kierunku szyby.

Podsumowanie

Podsumowując, nie ma wątpliwości, że Ski-Doo dokonał znacznych postępów w branży skuterów śnieżnych dzięki swoim innowacjom. Nawet gdy myślimy, że osiągnęli już szczyt, nadal nas zaskakują rok po roku. 

Jeśli chcesz spróbować jazdy na skuterach śnieżnych marki Ski-Doo to sprawdź naszą ofertę tutaj -> Wyprawy skuterami śnieżnymi Zakopane

Ride Side logo

The Ride Side Sp. z o. o.

+48 504 712 615

info@rideside.pl

Obserwuj nas na

POWERD by

polaris skutery zakopane
quady zakopane yamaha
ski doo zakopane

RIDE SIDE – wyprawy i wypożyczalnia skuterów śnieżnych w Zakopanem

CC:2021 rideside copyright all right reserved.