Ride Side logo

+48 504 712 615

SKUTERY ŚNIEŻNE ZAKOPANE

RIDE SIDE

Jak działa skuter śnieżny?

Skutery śnieżne to maszyny napędzane silnikami spalinowymi, które mkną po śniegu. Napędzane są za pomocą obracającej się gąsienicy, która popycha skuter do przodu. Zamiast kół maszyny te mają narty do ślizgania się i kierowania po śniegu.

W tym poście znajdziesz informacje o tym, jak działa skuter śnieżny. Wyjaśnię jego główne komponenty, które pozwalają tym maszynom poruszać się po śniegu .

Podstawy

Z podstawowej perspektywy skuter śnieżny to maszyna z małym silnikiem przeznaczona do poruszania się po śniegu i lodzie. Większość z tych silników to silniki 2-suwowe lub 4-suwowe, które są podobne do silników stosowanych w innych pojazdach, takich jak quady, motocykle crossowe i skutery wodne.

Główna różnica między skuterem śnieżnym i innymi pojazdami silnikowymi polega na tym, że skuter śnieżny nie ma kół, a wykorzystuje gąsienicę, która obraca się i wgryza w śnieg, aby napędzać go do przodu. Skutery śnieżne mogą rozwijać prędkość nawet do 200 km/h. 

Dla wielu osób ciekawą kwestią jest też jak skuter śnieżny hamuje. Naciskasz klamkę hamulca jak w rowerze i blokujesz gąsienicę. Tarcie gumowej gąsienicy o śnieg jest małe, więc droga hamowania dla skutera śnieżnego jest zazwyczaj dłuższa niż samochodu na asfalcie.

Waga skuterów śnieżnych może się znaczącą różnić. Najlżejsze modele jak lynx rave ważą niecałe 200kg, ale np. skutery turystyczne jak lynx adventure z silnikiem czterosuwowym ważą już 243kg. Cięższe bo w okolicach 300 kg będą skutery transportowe często spotykane na stokach narciarskich.

Główne elementy skutera śnieznego

Objaśnienie głównych elementów skutera śnieżnego pozwoli ci lepiej zrozumieć, jak działają te maszyny. Następnie możesz przyjrzeć się, jak wszystkie te elementy współpracują ze sobą, aby wprawić skuter w ruch.

Główne elementy skutera śnieżne to silnik, sprzęgło, narty i gąsienica. Co nie wyklucza że konstrukcja zawieszenia, rama i inne komponenty nie są istotne.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć coś o ramie skuterów śnieżnych marki Ski-doo i jej ewolucji w czasie to zaprasza do poczytania na ten temat tutaj: ewolucja ramy skutera śnieżnego Ski-doo REV

Silnik

Siłą napędową skutera śnieżnego jest jego silnik. Dwa podstawowe typy silników do skuterów śnieżnych to 2-suwowe i 4-suwowe. Maszyny dwusuwowe są lżejsze, ale wymagają domieszania oleju do benzyny, podczas gdy silniki czterosuwowe są cięższe i mają oddzielne układy olejowe. 

Jeśli interesuje Cię mechanika, poniższy film pozwoli Ci lepiej zrozumieć różnicę miedzy tymi dwoma typami silników.

Silnik skutera śnieżnego działa podobnie do wielu innych pojazdów, ale moc jest przekazywana z niego nie na koła, ale na gumową gąsienicę. 

Ile spala skuter śnieżny?

Silnik skutera śnieżnego dwusuwowy jest bardzo paliwożerny. Ciężko jednoznacznie określić ile spala skuter śnieżny gdyż zależne jest to od kilku czynników takich jak:

  • układ paliwowy (gaźnik -bardziej paliwożerny czy wtryskiwacze – oszczędniejsze pod względem zużycia paliwa)
  • ukształtowanie terenu ma znaczący wpływ gdyż jazda skuterem w górach zwiększa znacznie zużycie paliwa
  • rodzaj silnika (dwusuwy zużywają więcej benzyny, w przeciwieństwie do silników czterosuwowych, które są oszczędniejsze a w dodatku nie zużywają oleju do spalania przez co koszty jazdy są mniejsze) 

Jednak jeśli miałbym dać jakiś średni przedział spalania paliwa przez skuter śnieżny, to kształtuje się to na poziomie 20 litrów benzyny na 100 km. Przy czym skutery wyposażone w silniki takie jak 4suwowy silnik Rotax 600 Ace mogą spalać o połowę mniej, czyli około 10 litrów na 100 km.

Sprzęgło

Sprzęgło jest kolejnym ważnym elementem skutera śnieżnego, a ta część zasadniczo umożliwia połączenie silnika i gąsienicy, powodując ruch do przodu. Bez sprzęgła pracujący silnik powodowałby, że pracujący skuter stale poruszałyby się do przodu.

Sprzęgło skutera śnieżnego jest znane jako przekładnia bezstopniowa lub CVT. W ten system zaangażowanych jest kilka sprzęgieł, a te elementy przypominają koło pasowe. Są one połączone z paskiem napędowym, który napędza gąsienicę. Charakter przekładni CVT oznacza, że nie trzeba zmieniać biegów, jak w przypadku niektórych innych silników. Maszyna automatycznie dostosowuje moment obrotowy i moc w zależności od tego, jak szybko porusza się skuter śnieżny i jak mocno naciskasz manetkę gazu. 

Poniższy film pokazuje, jak działa przekładnia CVT i warto go obejrzeć, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.

Główne „sprzęgło /wariator” znajduje się w pobliżu silnika. Po wciśnięciu manetki gazu silnik zwiększa obroty, wariator zamyka się pod wpływem wysokich obrotów, co pozwala przymocowanemu paskowi napędowemu poruszać się i przekazywać moc wytwarzaną przez silnik na sprzęgło. To sprzęgło łączy się z napędem gąsienicy i obraca zestaw kół zębatych i wał napędowy, które obracają gąsienicę. Więc wariator i sprzęgło działają razem, aby skuter poruszał się do przodu.

Gąsienica

Gąsienica to część, która styka się ze śniegiem i fizycznie wywołuje ruch. Zaczyna się obracać, gdy silnik przekazuje moc do wału korbowego i włączają się sprzęgła. Gąsienica ma łopatki, które wbijają się w śnieg podczas obracania się, pchając śnieg i przesuwając skuter do przodu. Co ciekawe to skuter śnieżny hamuje gąsienicą, przez co droga hamowania jest bardzo długa z dużych prędkości. Naciskając klamkę hamulca blokujesz gąsienicę. Hamulce w skuterze śnieżnym to zwykłe tarczowe hamulce. Cała konstrukcja tylnego zawieszenia jest oparta na dwóch amortyzatorach, które są zaczepione do poprzeczek zamontowanych w szynach ślizgowych oraz w tunelu skutera.

Skutery śnieżne potrafią osiągać prędkości nawet 200 km/h. Na wyhamowanie z takiej prędkości potrzebna jest bardzo dużo czasu. Tarcie gumowej gąsienicy o śnieg też jest niskie, co nie sprzyja jeśli potrzebujesz nagle wyhamować z dużej prędkości.

Gąsienice do skuterów śnieżnych są zwykle wykonane z gumy, która jest wystarczająco mocna, aby wbić się w śnieg, a jednocześnie wystarczająco elastyczna, aby można ją było dokręcić, poluzować lub wyregulować. Aby gąsienica działała prawidłowo, musi mieć odpowiednie wyrównanie i napięcie.

gąsienica do skutera śnieżnego
Gąsienica skutera śnieżnego

Narty

Narty znajdują się z przodu skutera śnieżnego i są w zasadzie układem kierowniczym skutera śnieżnego. Po obu stronach skutera znajdują się dwie narty. Są one połączone z kierownicą i obracają się odpowiednio, gdy poruszasz nią.  Narty są również kluczowe dla utrzymania stabilności maszyny i utrzymywania jej na śniegu. Zaprojektowane są w ten sposób, aby skuter stale wypływał na powierzchnie śniegu.

Narty mają na spodzie zamontowane widie, czyli kawałki metalu które wbijają się w śnieg, aby zapewnić lepszą kontrolę przy skręcaniu. Działają one podobnie jak łyżwy i wcinają się w lód i twardy śnieg, zapewniając tą dodatkową kontrolę. Bez widii skuter skręca bardzo opornie.

Co ciekawe skutery śnieżne górskie mają narty krótsze ale za to szersze, gdyż są zaprojektowane do jazdy w głębokim śniegu. Narty do skuterów na szlaki / trasy mają narty węższe ale dłuższe. 

skuter śnieżny
Narty skutera śnieżnego

Na koniec

Na koniec jeśli jesteś wzrokowcem i chcesz zobaczyć wszystkie elementy umieszczone w skuterze śnieżnym – to polecam poniższy film.

Jeśli jesteś zainteresowany tam jak w praktyce jeździ się skuterem śnieżnym to skorzystaj koniecznie z wyprawy na skuterze śnieżnym w Zakopanem i poczuj jaką moc mają te pojazdy oraz jak zachowują się na śniegu.

skutery śnieżne zakopane
Wypożyczalnia skutery śnieżne zakopane
skutery śnieżne zakopane

POWERD by

polaris skutery zakopane
ski doo zakopane

CC:2021 rideside copyright all right reserved.